Stacje kontroli pojazdów z długami wyższymi o ok. 170 proc. niż przed rokiem
Eksperci BIG InfoMonitor zwrócili uwagę, że głównym zmartwieniem firm wykonujących okresowe przeglądy techniczne jest wysokość opłaty za badanie pojazdu do 3,5 tony, bo przeprowadza się ich w Polsce najwięcej. "Aktualnie koszt ten wynosi 98 zł i obowiązuje od czasu wprowadzenia cennika opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów w 2004 r." - przypomniał główny analityk BIG InfoMonitor prof. Waldemar Rogowski.
Prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak zauważył w rozmowie z PAP, że zwiększyły się także podatki oraz opłaty związane z zatrudnieniem wykwalifikowanych pracowników. "Ostatnie miesiące dodatkowo zachwiały już nadszarpniętą koniunkturą gospodarczą. Rosnąca inflacja, a szczególnie w obrębie cen związanych z zakupem energii, spotęgowała problem" - stwierdził. Dodał, że wśród przedsiębiorców z tej branży "coraz częściej słychać głosy niezadowolenia, a co bardziej niepokojące, informacje o kolejnych upadłościach".
Jak wynika z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK, blisko 3 proc. firm ma problemy z terminową obsługą płatności. "Natomiast brak stosownych zmian w cenniku opłat może drastycznie tę liczbę zwiększyć" - uważa Grzelczak. Według cytowanych przez niego danych Konfederacji Lewiatan tylko w pierwszym półroczu tego roku zbankrutowało 150 firm z branży. Eksperci obawiają się upadku kolejnych nawet 6 tys. firm, a to oznacza utratę zatrudnienia przez wielu pracowników.
W ocenie analityków BIG InfoMonitor dochody uzyskane z przeprowadzania przeglądów technicznych to za mało, by pokryć całość rosnących kosztów związanych z prowadzeniem działalności. "Nie tylko ze względu na zwiększone wymagania ustawodawcy co do zakresu badań objętych przeglądem, ale również galopującą inflację i wzrost cen energii czy wynagrodzeń" - powiedział Rogowski.
Z danych Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK wynika, że na koniec września 2022 r. przeterminowane zobowiązania stacji kontroli pojazdów wynosiły 67,8 mln zł wobec 25 mln zł przed rokiem - co oznacza wzrost o niemal 170 proc.
Eksperci zwrócili uwagę, że procedowane w Parlamencie nowe przepisy w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych, wynikające z konieczności dostosowania obowiązujących w Polsce zasad do wymagań UE, nakładają na stacje kontroli pojazdów nowe wymagania i kolejne koszty.
"Obawiam się, że przy tak wysokich i ciągle rosnących kosztach prowadzenia działalności, sprostanie nowym przepisom może okazać się niemożliwe, co w konsekwencji doprowadzi do plagi bankructw stacji. Zmniejszy się więc dostępność do badań technicznych, a to niestety może przełożyć się na poziom bezpieczeństwa na drogach – podsumował Rogowski. (PAP)
autorka: Magdalena Jarco
maja/ mmu/